Het is Januari. Tijd om terug te blikken is er niet echt, want we moeten door. Het personeelstekort is er nog altijd. Eind 2022 merkte ik dat de arbeidsmarkt en de bedrijven langzamerhand aan het pruttelen zijn. De vraag naar recruiters werd ietsjes minder en mede-collega's werden onrustig.
Ik vroeg Diana van Ark, Corporate Recruiter bij Sogeti naar haar bevindingen het afgelopen jaar en hoe ze naar 2023 kijkt.
Diana van Ark
Voor mij was 2022 persoonlijk een spannend jaar omdat ik na 16 jaar startte bij een nieuwe werkgever. Spannend om een vertrouwd nest te verlaten en ergens nieuw te beginnen. Enorm benieuwd wat ik kon toepassen van wat ik allemaal als recruiter al wist en wat ik zou gaan leren. Persoonlijk vond ik het fijn om te ervaren dat recruitment zoals ik het voor ogen heb, “in de basis gaat om de aandacht voor de kandidaat en je organisatie zo goed mogelijk presenteren als werkgever met alle mogelijkheden”. Ook bij mijn nieuwe werkgever belangrijk was om toe te passen en te verfijnen.
Online werken
Een positief punt overall vind ik de verdere inpassing van het online werken als gevolg van Covid. We hebben goed kunnen ervaren hoe we dit in kunnen passen binnen het werving en selectie traject. Zo kun je wat mij betreft nog efficiënter, effectiever en persoonlijker werven en selecteren. Nog meer maatwerk en in deze toch nog steeds krapper wordende arbeidsmarkt relevanter dan ooit.
Sommige kandidaten denken dat de bergen tot de hemel reiken en vragen enorm hoge arbeidsvoorwaarden!
Als minder heb ik ervaren dat sommige kandidaten denken dat de bergen tot de hemel reiken en vragen enorm hoge arbeidsvoorwaarden, terwijl dit niet in lijn ligt met de kennis en ervaring. Ik mis hier dan soms de realiteitszin en voel me dan ook verplicht om dit terug te geven aan de interne organisatie en aan de kandidaat.
Zo kijk ik ook naar alle ontwikkelingen op de huidige markt. Ik verwacht dat de aankomende periode de markt weer een "mindere" kant op gaat bewegen. Dit is nu eenmaal zoals het werkt. De economie zal een keer afvlakken en wellicht komen we in een recessie terecht. Dit is allemaal van invloed op de arbeidsmarkt en arbeidsvoorwaarden.
Trends in Recruitment?
Daar geloof ik zelf niet zo in. Ik geloof in persoonsgericht werven waarin je altijd open en eerlijk bent. Los daarvan zul je als recruiter altijd goed moeten kijken naar de behoefte binnen je doelgroep versus de behoefte van je organisatie daar moet je de match maken.
Met gerichte boodschappen en informatie betrokkenheid opbouwen bij je organisatie en op het moment dat iemand dan klaar is voor een volgende stap, zal hij of zij ook bij jou terecht komen. Persoonlijk denk ik dat er nog steeds geen ei van columbus is als het gaat om het binnen halen van nieuwe collega’s. Het is hard werken en goed in de gaten hebben wat de mensen beweegt die je bij de organisatie nodig hebt en wil binnenhalen.
Vuistregels zijn wat mij betreft dat je authentiek en oprecht bent, hou je aan je afspraken en wees creatief en daar maak je het verschil wat mij betreft.
Onboarden
Tevens zie ik dat het onboarden nog niet bij alle organisaties goed geregeld is. Voor recruitment is een goede onboarding en binding van medewerkers ontzettend belangrijk. Als iemand “in een warm bad” terecht komt, zal diegene langer bij je organisatie blijven maar nog veel belangrijker (voor recruitment) hij/zij zal dit ook uitdragen en sneller geneigd zijn om vrienden/familie en bekenden aan te dragen ook wel referrals genoemd en dat is goud voor je organisatie. Hier kunnen organisaties echt nog winst maken.
Groetjes Diana & Djai
Comments