Wruh? Wat? hoe maak je die link nu weer.?
Ik zal het je uitleggen...
Ik zat ooit bij een klant, ik zal de naam niet noemen, maar daar duurde het recruitmentproces nogal lang. Nou ja, lang, Het proces tot aan de aanbieding ging vlotjes en goed.
Als recruitmentafdeling hadden we hier invloed op en we probeerde de "candidate experience" zo leuk mogelijk te maken. Kandidaten werden hartelijk gegroet door de receptie, de gesprekken werden persoonlijk en hartelijk ingestoken, na afloop werd er een rondleiding gegeven zodat men zich echt thuis voelde. 2 gesprekken en een assessment werden meestal binnen 2 weken afgerond.
De vacatures waren echt enorm gaaf. De projecten die de toekomstige medewerker zou doen waren fantastisch. Het kantoor was prachtig en de koffie smaakte goed. Het perfecte scenario voor een succesvolle samenwerking.
En daar begon de ellende..
De aanbiedingsfase
Dit proces kon namelijk wel eens 3-8 weken duren. Gewoon een digitaal A4-tje waarop stond wat de potentiele medewerker zou gaan verdienen bij indiensttreding. Een papiertje die je binnen 10 minuten zou kunnen maken, maar door allerlei interne controleslagen, loketten, handtekeningen en autorisaties dit 6-8 weken duurde. Ook was het van te voren niet in te schatten of dit proces 3 weken zou duren of 8 weken, waardoor verwachting managen onmogelijk bleek.
Het mooie sprookje werd een nachtmerrie, waarin kandidaten geduld verloren, frustraties klonken en uiteindelijk met lege handen vertrokken en elders op zoek gingen naar werkgevers die wel konden doorpakken.
En daar zit de link met het bingewatchen van een serie op Netflix, Prime, Videoland, Disney etc.
Het momentum
Als jij een supertoffe serie gevonden hebt en je bent op een regenachtige zondag deze aan het kijken. Je bent bijna bij het einde van de laatste aflevering. Dit is DE aflevering waar je de hele serie op gewacht hebt, maar deze aflevering is er niet.. dagen gaan voorbij en weken gaan voorbij.. Het kan er over 3 weken opstaan, maar dit kan ook over 8 weken gebeuren. Vol teleurstelling ga je op zoek naar een andere serie en houd je een nare nasmaak.
Alles draait om het momentum, doorpakken, transparant zijn, kwaliteit en snelheid. Dat geldt dus ook voor een recruitment-proces. Als 1 onderdeel niet soepel loopt haken kandidaten af. De keuze is reuze en er zijn Legio vacature opties.
Zorg dus dat het proces soepel verloopt, er snelheid in het proces zit, hobbels zijn gladgestreken en kandidaten continue op de hoogte zijn. Alleen dan kun je succesvol zijn
Fijne dag!
Groetjes
Djai
Comments