Candidate Experience, Employer branding, Stakeholder Management, Offers & onboarding. Al deze termen klinken al als muziek!
Hoe mooi is het als je een een kandidaat de belevenis van zijn leven geeft, door een mooie experience te geven die jouw kandidaat niet snel meer vergeet. Als een echte DISC coach vertel je deskundig welke compententies jouw kandidaat heeft. Het onderhandelen tijdens de offerfase voelt alsof je de deal van je leven sluit. En dan, die eerste van de maand, wanneer jouw kandidaat dan eindelijk medewerker is geworden glunder je van oor tot oor en reik je hem die mooie laptop en die leaseauto uit en huppel je als een aap met 7 lullen en trots als een pauw naar huis.
En dan heb je sourcers, die berichtjes sturen..... Wat je heb je misdaan om zo'n rol te willen doen? Ook hoorde je dat dit een rol is die alleen de mensen doen die eigenlijk niet zo heel veel kunnen en te dom zijn om recruiter te worden.
Nou dat was mijn betoog....
Liefde voor het sourcen
Hoe mooi bovenstaande werkzaamheden van de recruiter ook zijn, het begint met een kandidaat. Als je de kandidaat centraal zet, moet je daadwerkelijk ook wel een kandidaat aan tafel krijgen om een candidate experience aan te bieden. En daar zit voor mij de liefde. Iedere dag is het een puzzel om in contact te komen met je doelgroep. Iedere dag ben ik mijn berichten aan het analyseren, optimaliseren. maar ook mijn zoekopdrachten uit te breiden, specifieker te maken, slimme meldingen aan te zetten, waardoor jij net die ene kandidaat wel ziet, waar andere die niet zien. De actie die je elke dag in gang zet om resultaat te krijgen.
Wanneer je een kandidaat op papier geinteresseerd krijgt, dan kom je daadwerkelijk in contact met een kandidaat en probeer je diegene vaak telefonisch enthousiast te krijgen om op gesprek te gaan bij de organisatie. Daarna komt hij in de officiele journey, maar echte sourcers weten, dat de journey allang begonnen is.
Sterker nog, ik geloof in "Never get a 2nd chance to make a 1st impression...".
Het is dus van belang dat je goed naar de kandidaat kan luisteren, dat je letterlijk tussen regels heen kan lezen, dat je aanvoelt wanneer mensen bij organisaties niet lekker in hun vel kunnen zitten. Dat je voelsprieten hebt voor alles wat je hoort bij organisaties en daarop probeert te anticiperen.
Recruitment is inmiddels zo'n groot vak geworden waar je eigenlijk alle schakels nodig hebt. Een oplossing voor de middellange termijn (Arbeidsmarktcommunicatie, employer journey, refferalbeleid) en dus ook voor de korte termijn (Sourcing)
Als je dit als organisatie goed inzet, dan zul je resultaat boeken! meer weten hierover? Neem gerust contact op.
Fijn weekend
Groetjes
Djai
Commenti